امنیت سرمایه در بازاریابی چند سطحی (بازارایابی شبکه ای)

امنیت سرمایه در بازاریابی چند سطحی (بازارایابی شبکه ای) دقیقا به چه معناست ؟

قبلا در مورد بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی به طور جداگانه صحبت کردیم اما در این مقاله قصد داریم در رابطه با

امنیت سرمایه در بازاریابی چند سطحی صحبت کنیم با ما همراه باشید .

 

مفهوم اداره یک کسب و کار از طریق بازاریابی چند سطحی هنوز ناشناخته باقی مانده است. علت دانش کم درباره این موضوع کم

بودن مطالب نشر داده شده و محدود بودن دسترسی به مطالب در این حوزه است .توضیح این روش به تنهایی بد نیست اما باعث

افزایش تعبیر نادرست از آن و معرفی آن به عنوان هرم مالی یا شبه تجارت می شود.

بر خلاف این موانع محیطی ، اخیرا فعالیت شرکتها در این زمینه افزایش یافته است. شرکتهایی که می خواهند پایگاه خود در بازار را با قرار دادن سیاست کاری خود بر مبنای بازاریابی چند سطحی به دست آورند یا با استفاده از بعضی از اصول آن سود های ویژه کسب کنند ، توجه بیشتر و بیشتری را به خود جلب می کنند.

 

رشد شدید و ممتد تمایل به این راه حل برای تولید و پخش محصولات ، توجه به اطلاعات در این زمینه را افزایش داده و تقاضا

برای کارشناسی کار خوب و هوشمندانه از طریق این سیاست رو به فزونی است.

کسی که به راه اندازی کار خود فکر می کند تقریبا همیشه احتمال ضرر و زیان را که دقیقا به میزان سرمایه مورد نیاز بستگی

دارد در نظر می گیرد.

افرادی که تاب تحمل تردید در مورد برگشت سرمایه خود را دارند ،معمولا چالش را می پذیرند ، اما افراد

محتاط معمولا از این کار کناره می گیرند.

امنیت سرمایه در بازاریابی شبکه ای

ماهیت بازاریابی چند سطحی

با در نظر گرفتن تفاوتهای متعدد مدلهای مختلف تجارت و امکان انعطاف پذیری سطح ریسک ، متناسب با انتخاب روش فعالیت ،

این احتمال می رود سعی در تعریف بازاریابی چند سطحی داشته باشیم .

به طور لغوی بازاریابی چند سطحی بازاریابی اینترنتی نیز نامیده می شود.

طبق گفته دان فایال روش یکی از پر سرعت ترین و همچنین ناشناخته ترین روشهای معرفی کالا به بازار است.

امنیت سرمایه در بازاریابی چند سطحی

تالش دان فالیا در توضیح روشهای مختلف فروش ، تفاوتهای آنها را به روشنی نشان می دهد . او به طور جدی ادعا هایی را که

فروش هرمی را با بازاریابی چند سطحی برابر می دانند رد می کند.

امنیت سرمایه در بازاریابی چند سطحی

کوشش قابل توجه دیگری در تشریح بازاریابی چند سطحی توسط آندره بالنکارد انجام شده است .

او این روش را هنر برقرار کردن و بهره بردن از ارتباط می نامد .بنابر این طبق عقیده ناشر ، این روش ، فروش کالا و خدمات از طریق شبکه ای است که بر پایه

تماس و ارتباط بین مردم و مشارکت همه اعضا شبکه در این فعالیت شکل گرفته است.

اگر چه این ایده عملکرد توزیع کنندگان مستقل را توضیح می دهد ، موضوع را به طور کامل پوشش نمی دهد.

به منظور روشن کردن کامل مفهوم موضوع مورد بحث ، الزام است از دو دیدگاه به بازاریابی چند سطحی بنگریم .

 

نخست از نقطه نظر شرکت بازاریابی چند سطحی یا تولید کننده این مفهوم ، بازاریابی چند سطحی یکی از راههای ممکن برای

معرفی کالای جدید به بازار بدون تحمل هزینه های هنگفت ترویج کالا و یا اعطای امتیاز کالا به دیگری است.

دیدگاه دیگر از نقطه نظر فروشندگان یا توزیع کنندگان مستقل است. آنهایی که عقیده دارند بازاریابی چند سطحی ، مدلی از تجارت

است که به ریسک سرمایه گذاری نیاز ندارد. ریسک که در مدل معمولی تجارت و دریافت نمایندگی وجود دارد.

روش های توزیع کالا در بازاریابی شبکه ای

روش های مختلف برای توزیع کالا

1 - خرده فروشی : ابتدایی ترین شکل عرضه کالا است و در شعبه خرده فروشی مانند مغازه خواربار فروشی ، داروخانه ،

فروشگاه بزرگ یا سایت حراج آنلاین انجام می شود.

 

2 - فروش مستقیم (بازاریابی) : معمولا فروش بیمه ، لوازم آشپزخانه ، دائرة المعارف و غیره را پوشش می دهد . در این

مدل توزیع کالا ، کمیسیون اجناس فروخته شده تنها به فروشنده می رسد و فروشنده امکان ساخت شبکه را ندارد .

به منظور فروش کالا یا خدمات یک شرکت ، فروشنده باید به عنوان نماینده فروش به استخدام آن شرکت در بیاید .

این بدان معنی است که فروشنده باید به عنوان کارمند مالک شرکت کار کند بنابر این او نمی تواند مانند آن چه در بازاریابی چند سطحی

رایج است ، برای سود خودش فعالیت کند.

 

3 - بازاریابی چند سطحی : جابجایی کالا یا خدمات از تولید کننده یا عرضه کننده

خدمات به مصرف کننده است و بازاریابی چند سطحی سیستمی است برای پاداش دهی به افرادی که در ارائه کالا و خدمات شرکت می کنند.

در این سیستم افرادی که در فروش مشارکت می کنند ، آنهایی هستند که مستقیما خرید از یک شرکت به خصوص را توصیه می کنند.

 

شخصی که مشخصات او در روند سفارش کالا به عنوان معرف ثبت می شود برای معرفی کالا پاداش داده می شود. از آنجا که روش پاداش دهی چند سطحی است ، معرف ، پاداش غیر مستقیم نیز دریافت می کند.

 

پاداش غیرمستقیم درآمدی است که شخص از معرفی مستقیم کالا به دست نمی آورد بلکه بابت خرید افرادی که

توسط مشتریان وی به سیستم معرفی شده اند ، پاداش می گیرد.

 

4 - فروش سفارشی : این روش مشخصات خرده فروشی را ندارد و کالاها در عوض به ازای پول در اختیار مصرف کننده

قرار داده می شوند. مشتری پس از آن که در تلویزیون ، توسط مکالمه تلفنی یا از طریق کاتالوگ با کالایی آشنا می شود،

مستقیما کالا را در شرکت سفارش می دهد .

 

5 - فروش هرمی : یک ساختار غیر قانونی فروش است که معمولا با بازاریابی چند سطحی اشتباه گرفته می شود و یکی از

دلایل مهم آن این است که شرکتهای غیرقانونی خود را به عنوان سیستم بازاریابی چند سطحی معرفی می کنند.

تفاوتی که باعث غیر قانونی بودن شرکتهای هرمی و قانونی بودن سیستم بازاریابی چند سطحی می شود این است که شرکتهای هرمی

توانایی عرضه کالا یا خدمات را ندارند .

 

در جایی که محصولی برای فروش وجود نداشته باشد ، صحبت کردن از بازاریابی غیر ممکن است.

این شرکتها با وعده فروش بالا به شرکت کنندگان ، آنها را متقاعد می کنند تا در ازای پرداخت مبالغ هنگفت وارد برنامه آنها شوند.

نتیجه گیری در رابطه با سرمایه گذاری در بازاریابی شبکه ای

نتیجه گیری

از این دیدگاه MLM یا بازاریابی چند سطحی را می توان این گونه تعریف کرد :

  • روش توزیع کالا که در آن هزینه های تبلیغ و بازاریابی در لحظه فروش پوشش داده می شود.
  • فروش از طریق مشتریان شرکت انجام می شود. آنها با استفاده از ارتباطات خود کالاهای شرکت را به دیگران معرفی می
  • کنند.
  • شرکت به معرف ها کالا در بازاریابی هایی که به فروش ختم می شود پاداشی تعریف شده در طرح شرکت می پردازد.
  • طرحهای بازاریابی شرکت امکان ایجاد درآمد نامحدود را تضمین می کند در حالی که ریسک مرتبط با نیاز سرمایه مالی
  • برای راه اندازی مشاغل عادی را از بین می برد.

 

برای دانلود PDF این مقاله بر روی لینک زیر کلیک کنید.

امنیت سرمایه در بازاریابی چند سطحی (بازارایابی شبکه ای)