تاریخچه بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای از کجا شروع شده است ؟ ، قبلا درباره ی تاریخچه بازاریابی شبکه ای صحبت کرده ایم اما در این مقاله می خواهیم به صورت کامل این موضوع را شرح دهیم با نفیس همراه باشید .

 

تاریخچه بازاریابی شبکه ای

با نگاه به عبارتی که به طور ناخواسته به ایجاد مفهوم تجارت مورد بحث انجامید به سوی پرسش در مورد خاستگاه این طرح سوق داده می شویم. برای بررسی رشته رویدادهای تاریخی لازم است جستجوی خود را از ایالات متحده آغاز کنیم زیرا اولین متون ثبت شده در آنجا یافت می شود .

قدیمی ترین شرکت بازاریابی شبکه ای

قدیمی ترین شرکت بازاریابی شبکه ای

قدیمی ترین آنها به دهه 1920 باز می گردد. در این دوره ایالات متحده ، فروش مستقیم کالا بخش مهمی از زندگی اجتماعی به شمار می رفت. بسیاری از شرکتها در جستجوی فرصت هایی برای فروش محصولات خود ، در سراسر کشور بنگاههای فروش افتتاح می کردند.

 

تولید کنندگان نیز محصولات خود را به این بنگاه ها می سپردند تا توسط فروشندگان مستقیم مانند فروشندگان دوره گرد به فروش برسند.

این بنگاه ها توسط کارمندان باتجربه ای که معمولا شخصا کالاها را به طور مستقیم به بازار معرفی می کردند و نیز به همکاری و آموزش فروشندگان جدید می پرداختند ، اداره می شد.

 

پس از آن که با رشد تعداد فروشندگان آموزش دیده ، فروش تولیدکنندگان افزایش یافت ، شرکتها برای زمانی که مدیران صرف آموزش کارمندان جدید می کردند پاداش در نظر گرفتند.

این پاداش به شکل مبلغی از پیش تعیین شده و یا به صورت سهمی از فروش توزیع کنندگان جدید پرداخت می شد.

 

بیشتر بخوانید : 10 شرکت بازاریابی شبکه ای در سال 2017

 

ظهور شرکت های بازاریابی شبکه ای

 

ظهور بیشتر شرکت های بازاریابی شبکه ای

اولین شرکتی که با این قوانین اداره می شد توسط ویلیام کاسلبری ولی مایتینگر تاسیس شد.

از سال 1934 این شرکت توزیع محصولات شرکتهایی نظیر شرکت ویتامین کالیفرنیا و ویتامینهای نوتریلیت را به عهده گرفت.

در سال 1941 اولین طرح تجارت  M&C پایه گذاری شد. هدف اصلی این طرح متقاعد کردن فروشندگان برای کار متمرکز بر فروش و همچنین یافتن و آموزش دادن کارمندان جدید بود.

 

بر پایه این طرح فروشندگان می توانستند 3 % از فروش گروههای جدید را کسب کنند.

طبیعتاً انتخاب مناسب همکاران جدید و آموزش آنها فروش شرکتها را افزایش داد. از طرفی سود بالاتری عاید فروشندگان ای شد که تمایل بیشتری به آموزش همکاران جدید داشتند.

Amway network marketing

تاسیس شرکت Amway

در دهه 1950 شرکت با بحران روبرو شد. در سال 1959 دو شریک شرکت ، ریچارد دووس و جی ون اندل ، شرکت را ترک کرده ، شرکت خود ، Amway را تاسیس کردند.

آنها تولید محصولات خود را آغاز نموده و یک سیستم خاص پاداش دهی را با تقسیم کاملا عادلانه سود بر طبق میزان مشارکت در فروش و توسعه شرکت پایه گذاری کردند.

 

پس از چند سال رشد سریع ، اموی شرکت نوتریلیت را تصاحب کرد .

در همین اثنا گروه دیگری از فروشندگان ، نوتریلیت را ترک کرده ، شرکت خود به نام شاکلی را افتتاح کردند.

مهمترین تفاوت آنها مربوط به کالاهای موضوع فعالیتشان بود. در حالی که اموی در زمینه مواد شوینده خانگی فعالیت می کرد ،

شاکلی محصولات خوراکی و مواد مغذی می فروخت.

 

موفقیت طرح تجارت نوتریلیت و M&C توجه شرکتهای دیگر از جمله محصولات خانگی استانلی ، لوازم خانگی و کادو Home“

Gifts and Interiors ،لوازم آرایشی مری کی را به سوی بازاریابی چند سطحی جلب کرد.

 

بیشتر بخوانید : بهترین شرکت بازاریابی شبکه ای

 

ورود شرکت های بازاریابی شبکه ای به اروپا

در دهه 1970 بازاریابی چند سطحی به اروپا هم راه یافت.

در سال 1969 شرکت انگلیسی کلینزی که در کار فروش مستقیم بود ، در جستجوی راههای جدید فروش محصولات متوجه روش کار شرکت سهامی اموی شد و اولین شرکت در انگلستان بود که این روش را به کار گرفت.

در سال 1973 شرکت  Amway (UK) Ltdو شاکلی در بریتانیا به ظهور رسیدند.

در ایالات متحده ، موفقیت شرکتهایی که بازاریابی چند سطحی را به کار گرفته بودند توجه زیادی را به خود جلب کرد.

 

برای دانلود PDF این مقاله روی لینک زیر کلیک کنید .

تاریخچه بازاریابی شبکه ای

بازاریابی شبکه ای نفیس