تفاوت کرم مرطوب‌ کننده و آبرسان

استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده (Moisturizing) و آبرسان (Hydrating)، یکی از اصول اصلی در مراقبت‌های عمومی پوست می‌باشد.

بنابراین، آشنایی با این محصولات و تشخیص تفاوت بین آنها، برای مصرف صحیح و همچنین دست‌یابی به بهترین نتیجه، بسیار مهم می‌باشد.

پوست انسان، و مخصوصا لایه اپیدرم برای سلامت و بقای خود به آب نیاز دارد و تامین آن یکی از اصلی‌ترین مکانیزم‌های بافت پوست محسوب می‌شود.

هر دو این محصولات، برای این طراحی شده‌اند که آب کافی در سطح پوست وجود داشته باشد.

تفاوت اصلی آنها، در این است که هرکدام از مکانیزمی متفاوت برای رسیدن به این منظور استفاده می‌کنند.

 

کرم آبرسان

همانطور که از نام کرم آبرسان مشخص می‌شود، وظیفه اصلی آن تامین آب مورد نیاز لایه اپیدرم پوست می‌باشد.

این لایه، مخصوصا در پوست‌های خشک، مدام در حال از دست دادن رطوبت خود می‌باشد و بنابراین برای سلامت و زیبایی بیشتر لازم است که با محصولاتی مانند آبرسان، رطوبت آنرا تامین کنیم.

 

کرم مرطوب کننده

کرم‌های مرطوب کننده، با ایجاد یک لایه اضافی بر روی پوست، مانع از تبخیر رطوبت لایه اپیدرم (TWEL) می‌شوند.

بطور کل، کرم‌های مرطوب‌کننده نسبت به کرم‌های آبرسان چرب‌تر بوده و دلیل آن، ایجاد همان لایه پوششی می‌باشد.

پوست خشک، یک گونه از پوست می‌باشد. این حالت ممکن است به دلیل ژنتیک، عوامل هورمونی و یا عوامل محیطی ایجاد شده باشد.

این نوع پوست به دلیل عدم تولید چربی مناسب، به سرعت آب خود را از دست می‌دهد.

 

خرید کرم مرطوب کننده و نرم کننده

 

نوع پوست معمولات دچار خارش، خشکی و پوسته‌پوسته شدن می‌شود. پوست چرب، می‌تواند بصورت مناسب از تبخیر آب لایه اپیدرم خود جلوگیری کرده و بنابراین معمولا رطوبت کافی را در خود دارد.

ممکن است پوستی چرب باشد، اما بخاطر عوامل داخلی یا خارجی (مخصوصا در سنین بالا)، و یا تغذیه نامناسب (عدم آشامیدن آب کافی) آب خود را از دست داده باشد.

بنابراین شناخت نیاز پوست، بسیار اهمیت دارد. در حالتی که فرد دچار آفتاب سوختگی شده باشد، به راحتی می‌تواند دهیدراته شدن پوست را تشخیص دهد.

 

تفاوت کرم آبرسان با کرم مرطوب کننده

 

بنابراین، در اولین گام برای ایجاد یک تفاوت بین این دو محصول می‌توان گفت که پوستی که آب خود را از دست داده به آبرسان، و پوست خشک به مرطوب‌کننده نیاز دارد.

اگر دستان شما هر روز در آب باشد، هیدراته می‌شود اما چربی خود را از دست می‌دهد. آب و هوای خشک باعث دهیدراته شدن پوست می‌شود.

قرار گیری در معرض نور خورشید نیز باعث کاهش آب پوست در لایه اپیدرم می‌شود.

پوست انسان، بعنوان بزرگترین عضو بدن، حجم بالایی از آب را مصرف می‌کند. حدود 64% پوست انسان از آب تشکیل شده است.

به همین دلیل، در اغلب محصولات مراقبتی و حتی آرایشی معتبر، می‌توان ترکیباتی که خاصیت رطوبت‌رسانی و آبرسانی دارند را مشاهده کرد.

 


 

 

بهترین زمان برای مصرف مرطوب‌کننده‌ها

معمولا بهترین زمان برای مصرف مرطوب‌کننده‌ها، پس از شستشوی پوست می‌باشد.

چون در این زمان پوست چربی طبیعی خود را از دست داده و لازم است که بوسیله مرطوب‌کننده‌ها، به ایجاد لایه محافظتی کمک کنیم.

از آبرسان‌ها می‌توان پیش از خواب و یا در طول روز استفاده کرده و بهترین زمان استفاده از آنها ابتدا و انتهای روز می‌باشد.

 

اثر کرم آبرسان بر روی پوست

آبرسان‌ها معمولا اثری موقتی دارند. بنابراین نمی‌توانند در بلند مدت موثر باشند، هرچند که روی ترمیم بافت پوستی نیز موثراند.

مرطوب‌کننده‌ها باعث نرمی پوست می‌شوند و اثرشان بیشتر از آبرسان‌ها باقی می‌ماند. همچنین ترک‌های پوستی را برطرف می‌کند.

افرادی که دارای پوست خشک می‌باشند، لازم است که هر دو محصول را همزمان استفاده کنند. این افراد ابتدا باید کرم آبرسان و پس از چند دقیقه، از مرطوب کننده استفاده کنند.

با این روش، ابتدا آب لازم به لایه اپیدرم رسیده و سپس با ایجاد یک سطح پوششی، از تبخیر آن جلوگیری می‌کنیم.

 

چگونه کرم مرطوب کننده خوب انتخاب کنیم

 

چگونه کرم مرطوب کننده خوب انتخاب کنیم ؟

انتخاب یک کرم مرطوب کننده خوب، به نیاز شما بستگی دارد. در اغلب این محصولات، از روغن‌های گیاهی نیز استفاده شده که می‌توانند بصورت مشخص، نیازهای پوست را تامین کنند.

بطور مثال، روغن آرگان، روغن زیتون، شی باتر، موم (وکس)، روغن شترمرغ، عصاره آلوئه‌ورا و... که هرکدام علاوه بر مرطوب‌کنندگی پوست، می‌توانند خواصی مانند جوانسازی، کمک به کاهش چروک پوست را داشته باشند.

 

ترکیبات موجود در مرطوب‌کننده‌ها با ايجاد يك لايه‌ي هيدروفوب (آب گریز) مانع از دست دادن آب از لايه‌ي شاخي پوست و كاهش ازدست دادن آب لايه‌ي اپيدرمي (Trans-Epidermal Water Loss -TEWL) تا 99% مي‌گردند كه سبب جلوگيري از ايجاد ترك در پوست مي‌شوند.

اين محصولات به طور كامل جذب پوست نمي‌شوند ولي بسيار مؤثر هستند، خصوصا اگر در طول شب مصرف گردند.

برکاربرد‌ترین مواد پوشاننده بکار رفته در مرطوب‌کننده‌ها شامل این موارد هستند: وازلین (پترولاتوم)، لانولین، کلسترول، پارافین، استئاریل استئارات و لیستین.

آبرسان‌ها (جاذب‌الرطوبه‌ها) ، با آب نشأت گرفته از لايه‌هاي پاييني پوست ازجمله درم و اپيدرم اتصال پيدا كرده و آن را جذب مي‌كنند.

اگر رطوبت محيط بيش از 70 % باشد، مولكول‌هاي آبرسان مي‌توانند مقدار كمي از آب محيط را جذب كنند. برخی از ترکیبات شامل موارد زیر می‌باشند:

بوتیلن گلیکول، گلیسیرین (گلیسرول)، اسید لاکتیک، پنتنول، پروپیلن گلیکول، اسید هیالورونیک، سوربیتول، اوره و پیرولیدون کربوکسیلیک اسید.

بطور کل، یکی از مهمترین ترکیبات استفاده شده در آبرسان‌ها، اسید هیالورونیک می‌باشد. این ماده در سه گرید با وزن مولکولی متفاوت ارائه می‌شود که پایین‌ترین وزن مولکولی، باعث می‌تواند به لایه درم نیز نفوذ کند.

در حقیقت، آبرسان‌های قوی می‌توانند به رفع خفیف چروک و خطوط پوستی نیز کمک کرده و باعث روشن شدن پوست شوند.

از اشتباهات رایج در مصرف مرطوب‌کننده‌ها و آبرسان‌ها، انتخاب غلط آنها، استفاده جابجا و همچنین صبر نکردن برای جذب کامل آن می‌باشد.

افرادی دارای پوست چرب باید از محصولات فاقد چربی (Oil_Free) استفاده کنند. همچنین بهتر است زمانیکه پوست اندکی مرطوب است کرم‌ها استفاده شوند.