همه چیز درباره‌ ی درخت و میوه ی آرگان

درخت آرگان به دلیل روغنی که از میوه آن گرفته می شود بسیار پرطرفدار است تا جایی که بحث کاشت درخت آرگان در ایران نیز خیلی مطرح شده است .

متاسفانه کاشت درخت آرگان به دلیل شرایط کاشت درخت آرگان در ایران امکان پذیر نیست به این دلیل که این درخت در کل دنیا ، فقط در مراکش و آن هم در قسمتی از مراکش می روید و در دیگر شرایط

آب و هوایی سازگاری ندارد .

به این خاطر بسیاری از پرورش درخت آرگان دست شسته اند ، شاید برای شما جالب باشد که چرا روغن آرگان انقدر خواهان دارد پس بهتر است در این رابطه مقاله خواص روغن آرگان برای پوست و مو را مطالعه کنید .

 

درخت آرگان، درختی که بز می‌دهد!

این روزها تقریبا همه جا اسم روغن آرگان به گوشتان می‌خورد. این روغن به دلیل سرشار بودن از ویتامین E و اسیدهای چرب، یکی از بهترین روغن‌های طبیعی برای رطوبت‌رسانی و جوان‌سازی پوست و مو است .

روغن آرگان به دلیل به دلیل محدودیتی که در کشت دارد، از گران‌ترین روغن‌های موجود در بازار است. در این مطلب سعی داریم به شرایط رشد درخت آرگان بپردازیم. در ادامه با نفیس همراه باشید.

 

درخت آرگان

«آرقان» یا «آرگان» درخت بومی دره‌ی «سوس» درجنوب غربی مراکش است. این درخت ۱۵۰- ۲۰۰ سال عمر می‌کند و بلندی آن به ۸ تا ۱۰ متر می‌رسد.

این درخت سفت و تیغ تیغی است و دست زدن به آن خیلی راحت نیست. این درخت گل‌های زرد رنگی دارد که بعداً تبدیل به میوه می‌شوند.

بذر درخت آرگان

میوه درخت آرگان

میوه‌ی آرگان، پوستی ضخیم، شبیه به پوست گردو دارد. این درخت به دلیل روغن میوه‌ی خود،‌ یعنی روغن درخت آرگان شهرت دارد.

میوه ها 2 تا 4 سانتیمتر طول و 1.5 تا 3 سانتیمتر عرض دارند و دارای مزه ای تلخ هستند.

میوه های آرگان در ماه جولای، زمانی که سیاه رنگ و خشک شد از درخت ریزش می‌کند. میوه‌ها به طور سنتی و بر اساس قوانین روستایی، از پای درخت جمع آوری می شوند.

 

بذر درخت آرگان

میوه‌‌ی آرگان دارای ۲ تا ۴ سانتیمتر طول و ۱.۵ تا ۳ سانتیمتر عرض است که پوستی ضخیم داشته و دارای مزه ای تلخ است. این پوست تلخ، گوشتی شیرین را احاطه کرده است.

سوالی که شاید برای شما هم پیش بیاید این است که بذر آرگان، این میوه‌ی گران‌بها از کجا به وجود می‌آید؟  

میوه‌ی آرگان، دارای یک بذر کوچک و روغنی است. و بذر درخت آرگان از دل همین میوه به دست می‌آید. سخت ترین کار در طول فرآیند خارج کردن روغن آرگان، خارج گردن بذر آرگان از دل میوه است،  

در این مرحله میوه‌ها به صورت دستی شکاف داده شده و بذر خارج می شود.

 

نهال درخت آرگان

اماده کردن نهال درخت آرگان از طریق کشت بذرهای آن انجام می‌شود؛ ولی بذرهای آن به کندی و به سختی جوانه می‌زنند. برای جوانه زنی بهتر بذر می توان بذور را در آب معمولی و هم دمای اتاق برای مدت 2 تا 4 روز غوطه ور کرد.

 

کاشت درخت آرگان

این گیاه دارای ریشه های بسیار قوی است که می تواند شرایط سخت و کم آب بیابان را تحمل کند. این درخت مقاومت بسیار زیادی به شرایط خشکی، گرمای شدید و خاک‌های فقیر از نظر مواد غذایی دارد. ب

هترین رشد را در شرایط آفتاب کامل دارد.

حدود یک سال طول می کشد تا میوه ها بالغ شوند. این میوه‌ها در ماه‌های جون تا جولای (یک سال پس از گلدهی) می‌رسند.

 

 

پرورش درخت آرگان

 

این درخت بز می‌دهد!

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید در مراکش صحنه عجیبی از درخت آرگان وجود دارد. در کشور مراکش بزها ماهرترین حیوانات برای بالا رفتن از هر چیزی هستند. بزهای مراکشی برای دست پیدا کردن به غذایی که باب میلشان است از درخت‌های بلند بالا می‌روند. این غذای مورد علاقه همان میوه‌ی آرگان است.

همان طور که گفتیم درخت آرگان سفت و محکم و تیغ تیغی است؛ اما این سختی‌ها هم بزهای مراکشی را از خوردن میوه‌ی آرگان منع نمی کند و اگر به مراکش سفر کنید شاهد صحنه‌‌های جالبی از بالا رفتن بزها از درخت آرگان خواهید بود.