تاثیر آلودگی هوا بر پوست را جدی بگیرید

پوست انسان به عنوان بزرگترین عضو بدن، اولین سد دفاعی در برابر عوامل خارجی است. جدا از این که پوست سالم یکی از مهم ترین عوامل زیبایی به شمار می‌رود، پوست سالم یکی از مهم ترین عوامل دفاعی نیز به شمار می رود و داشتن پوست سالم از نفوذ عوامل شیمیایی و مضر به بدن جلوگیری می ‌کند.

یکی از این عوامل شیمیایی مضر که تقریبا تمام مردم دنیا کم یا زیاد با آن دست و پنجه نرم می‌کنند آلودگی هواست.

پوست بدن انسان به عنوان یک سد دفاعی از ورود آلودگی هوا به سایر ارگان‌های بدن جلوگیری می کند ولی از سویی دیگر همین آلودگی باعث صدمه دیدن پوست می‌شود.

بارها و بارها در مورد عواملی که پوست انسان صدمه می‌زنند شنیده ایم اما شاید کمتر در مورد تاثیرات مخرب آلودگی بر پوست شنیده باشیم. امروز در این مطلب سعی داریم در مورد تاثیرات آلودگی بر پوست صحبت کنیم.

در ادامه با نفیس همراه باشید.

 

تاثیر آلودگی هوا بر پوست

امروزه دیگر آلودگی هوا به عنوان یک مشکل فراگیر شناخته می‌شود. شاید تا چند سال پیش فقط چند شهر بزرگ با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کردند اما امروزه این مشکل به قدری فراگیر شده که حتی شهرهای کوچک نیز با ان روبه رو شده‌اند.

آلودگی چنان با زندگی ماشینی ما عجین شده که تقریبا جز جدایی ناپذیر زندگی ما شده است. این آلودگی جدا از تاثیراتی که بر اندام‌های داخلی بدن ما، مثل قلب، ریه و ... می‌گذارد باعث آسیب به بزرگترین ارگان بدن که پوست انسان است نیز می‌شود.

 

این آلودگی ها از دو طریق بر پوست تاثیر می‌گذارند:

۱- تماس مستقیم با پوست بدن انسان

۲- تنفس کردن و نفوذ به اندام‌های درونی، که در این عمل از طریق گردش خون آلودگی به قسمت‌های مختلف بدن می‌رسد.

یکی از تأثیرات آلودگی هوا بر پوست انسان، افزایش تعداد رادیکال‌های آزاد در پوست است. این رادیکال‌های آزاد می‌توانند سطح آنتی اکسیدان‌هایی مانند ویتامین‌های C و E را در بدن کاهش دهند. با کاهش سطح آنتی اکسیدان‌ها فرآیند پیری پوست آغاز می‌شود. اگر کاهش میزان این آنتی اکسیدان‌ها بیش از حد باشد، احتمال ابتلا به سرطان‌های پوستی افزایش می‌یابد.

 

عوارض آلودگی هوا بر پوست چیست

آلودگی هوا بر پوست هم عارضه‌ی بلند مدت دارد و هم عارضه‌ای کوتاه مدت.

از مهم ترین عوارض کوتاه مدت آلودگی هوا بر پوست خارش، کهیر، اگزمای دست و صورت، قرمزی و خارش پلک و پوست اطراف چشم، تغییر رنگ طبیعی پوست (مخصوصا در کودکان و افراد مسن)، بروز و تشدید جوش‌های چرکی در صورت و بدن و حتی خشکی و ترک لب‌ها است.

از مهم‌ترین عوارض دراز مدت آلودگی بر پوست نیز بروز چین و چروک یا پیری زودرس، گودی و تیرگی اطراف چشم، ایجاد لک‌های قهوه ای در صورت، التهاب و ایجاد زخم‌های مزمن در اندام مخصوصا کشاله‌ی ران‌ها و زیر بغل را نیز می‌توان بر شمرد.

در تصویر زیر عوارض آلودگی بر هر کدام از قسمت‌های پوست صورت را می‌بینید:

تاثیر آلودگی هوا بر پوست را جدی بگیرید

 

روش‌های حفاظت از پوست در برابر آلودگی هوا

اگرچه آلودگی هوا مشکلی نیست که به سرعت حل شده و و یا بتوان به سرعت آن را کاهش داد اما راه‌هایی وجود دارد که بتوان عوارض ناشی ا آن را کمتر کرد و به حداقل رساند.

در ادامه مهم‌ترین روش‌ها را با هم مرور می کنیم:

 

- استعمال آنتی اکسیدان های موضعی

آنتی اکسیدان‌ها علاوه بر مبارزه با پیری پوست، باعث بازسازی و نرم شدن پوست شده و ظاهر پوست را جوان‌تر می‌کنند.

آلودگی هوا پس از مدتی میزان آنتی اکسیدان‌های پوست را کاهش می‌دهد این مسيه در پیری زودرس و التهاب پوست تاثیر به سزایی دارد. برای مقابله با این آسیب باید از کرم‌های ویتامینه موضعی استفاده کرد.

استفاده از ویتامین‌های C و E به صورت موضعی، می‌توانند تا حد زیادی این آسیب‌ها را کاهش دهند و سرعت فرآیند پیری پوست را کم کنند.

استفاده از شوینده‌های بهداشتی مناسب

یکی از اصول اولیه برای مراقبت از پوست استفاده از شوینده های مناسب پوستی است. استفاده از شوینده‌ی مناسب پوستی جدا از این که آلودگی و تاثیرات سو آن را از بین می‌برد از پوست شما در برابر مواد آرایشی و شیمیایی نیز مراقبت می‌کند.

پیش از هر چیز سعی کنید تا جای ممکن پوست خود را بیش از حد شست‌و شو ندهید. در مواقع شست‌وشو هم از محصولاتی استفاده کنید که pH آن مشابه  پوست باشد.

همچنین محصولات بهداشتی و شوینده محافظ در برابر آلودگی هوا تا حد بسیار زیادی می‌توانند اثرات این آلودگی ها را کاهش بدهند.

 

تاثیر آلودگی هوا بر پوست را جدی بگیرید

- رژیم غذایی مناسب

یکی دیگر از راه‌های به حداقل رساندن میزان آسیب‌های آلودگی هوا استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان است. میوه‌های تازه و سبزیجات معطر سرشار از آنتی اکسیدان هستند که باید در رژیم غذایی شما جایگاه ویژه‌ای داشته باشند.

کاهو، تره فرنگی، کلم ها و به عبارتی سبزیجات برگ تیره حاوی مقادیر زیادی از آنتی اکسیدان ها هستند و استفاده از این سبزیجات در وعده های غذایی تا میزان زیادی آنتی اکسیدان بدن شما را تامین می‌کند. انگور،‌آجیل و خصوصا گردو، انار، توت ،‌توت فرنگی و ... ز مهم‌ترین منابع تامین آنتی اکسیدان هستند.

یکی دیگر از منابع مهم تامین آنتی اکسیدان چای سبز است. استفاده از چای سبز چه به صورت موضعی و چه به صورت خوراکی تاثیر زیادی در تامین آنتی اکسیدان دارد.

 

استفاده از ضد آفتاب‌ها

اگرچه در لحظه‌ی اول با شنیدن اسم ضد آفتاب این مفهوم در ذهن تداعی می‌شود که ضد آفتاب تنها در برابر اثرات سو آفتاب محافظت می کند اما در اصل ضد آفتاب در مقابل اثرات مخرب آلودگی هم از پوست محافظت می‌کند.

بدیهی است که استفاده از ضد آفتاب های محافظ در برابر آلودگی هوا محافظت بیشتر ی را نسبت به ضد آفتاب‌های معمولی انجام می‌دهند.

 

در انتها باید یادآوری کنیم که آلودگی هوا مسئله‌ای نیست که به این زودی‌ها از بین برود. اما باید سعی کنیم با رعایت نکاتی که گفته شد تاثیرات آن را بر پوست و سلامت به حداقل برسانیم.