مراقبت از ناخن ( بروز رسانی شد )

مراقبت از ناخن ها امری جدی هست ، چرا که جزء زیبایی دستان به شمار می رود و قطعا هیچ کدام از ما دوست نداریم

که ناخن های شکسته و کج داشته باشیم .

جالب است بدانید که این تنها ژنتیک نیست که تعیین کننده نوع و مقاومت ناخن ما می شود. سبک زندگی و رژیم های غذایی نقش مهمی در سلامت کلی ما و همچنین سلامت ناخن ها ایفا می کند. قطعا برای درمان ناخن هایی که ضعیف و پوسته پوسته رشد می کنند یک درمان تغذیه ای وجود دارد. در اینجا چهار ماده مغذی حیاتی برای تقویت ناخن ها معرفی میشوند.

مواد مغذی حیاتی در تقویت ناخن

پروتئین

ناخن ها عمدتاً از پروتئینی به نام کراتین ساخته می شوند و اگر در رژیم غذایی روزانه افراد پروتئین کم باشد، ناخن ها شکننده و نازک شده و سرعت رشد ناخن ها کم می شود. همچنین رژیم غذایی نامناسب  سبب بروز خطوط سفید رنگی روی ناخن می شود.

 

روی(زینک)

روی یکی از عناصر مهم در تشکیل ناخن و سلامت آن می باشد. عنصر روی نقش مهمی در سنتز پروتئین داشته و وجود آن در رشد و سلامت بافت های بدن ضروری است.بنابراین کمبود روی در بدن بر رشد و سلامت ناخن ها تأثیر می گذارد. عنصر روی که برای جذب بهتر به ویتامین B6 نیاز دارد در مواد غذایی مختلفی وجود دارد؛ بهترین منابع حاوی روی شامل گوشت قرمز و گوشت سفید (مرغ و ماهی و سایر پرندگان) می باشد.

 

آهن

کمبود آهن در بدن می تواند سبب خشکی و شکننده شدن ناخن و همچنین تغییر شکل و بد فُرم شدن آن گردد . برای جلوگیری از کمبود آهن می توان غذاهای سرشار از آهن مانند: انواع میوه های خشک شده، زرده تخم مرغ، جگر، گوشت قرمز کم چربی، گوشت مرغ، ماهی و سایر پرندگان، ماهی سالمون، ماهی تُن و انواع دانه ها را مصرف نمود.

 

بیوتین، ویتامین های گروه B

ویتامین های گروه B مانند ویتامین B12 نیز در سلامت و رشد ناخن ها موثر است و کمبود ویتامین B12 می تواند سبب تغییر شکل آنها شود. از طرفی تغییر شکل نوک ناخن ها می تواند در اثر کمبود یک یا گروهی از ویتامین های B باشد.

 

برای داشتن ناخن های سالم علاوه بر رعایت مواد غذایی سعی کنید که همیشه ناخن هایتان را مرطوب نگهدارید زیرا دلیل اصلی شکستن ناخن ها خشکی آنهاست.برای این کار به انتهای ناخن ها کرم مرطوب کننده یا روغن های تقویت کننده اطراف ناخن استفاده نمایید و ماساژ دهید.با این کار علاوه بر تحریک جریان خون باعث تغذیه و در نتیجه افزایش مقاومت آنها در برابر آسیب های خارجی شده اید. علاوه بر آن می توانید از ژل های سفت کننده ناخن حاوی مواد مغذی استفاده نمایید.

 

تجربه ناخن های سالم با تغذیه صحیح و مراقبت