• 021-46012362 | 021-46012438 | 021-45148000 

راهنمای محافظت از پوست چرب

پوستی که کمتر چروک می شود
حفظ سلامت و طراوت پوست معمولا مشکل است و گاهی مشکل تر؛ مثلا آنهایی که پوست چرب دارند، برای مراقبت از سلامت و شادابی پوست خود به دقت و توجه بیشتری نیاز دارند. پوست به عنوان یک دستگاه پوششی بدن وظیفه مهم محافظت از سلامت بدن را برعهده دارد و سد دفاعی در برابر مواد مضر و میکروارگانیسم هاست، اما باید این موضوع را هم در نظر داشت که پوست با توجه به شیوه زندگی ما و در مکان های مختلف واکنش نشان می دهد، حتی گاهی به دلیل نوع آب و هوایی که در زندگی می کنیم، ممکن است دچار پیری زودرس پوست شویم.

4نوع پوست وجود دارد؛ پوست خشک، پوست چرب، پوست مختلط و پوست معمولی. پوست مختلط به این معناست که نقاطی از پوست چرب تر و نقاط دیگر خشک تر است. این افراد باید سعی کنند در نقاطی که پوست چرب تری دارند، از کرم های ضدچربی استفاده کنند و زیاد هم هنگام استحمام از آب گرم استفاده نکنند. افرادی که پوستشان چرب است باید سعی کنند هر شب و هر روز صبح صورتشان را تمیز کنند. تمیز کردن آرایش و آلودگی های محیطی از روی پوست علاوه بر این که به برطرف کردن چربی پوست کمک می کند باعث می شود پوست سالم و بانشاط باقی بماند. برای پاک کردن صورتشان از مواد آرایشی و بهداشتی ملایم استفاده کنند. بهتر است حتما از محصولات بدون چربی استفاده کنند. حتی خانم هایی که از کرم پودر استفاده می کنند حتما دقت کنند کرم بدون چربی باشد زیرا کرم های چرب پوست صورت آنها را چرب تر می کند. 
تاثیر استرس بر روی پوست
استرس معمولا مشکلات پوستی را تشدید می کند. اگر در طول روز استرس زیادی را تحمل می کنید، بعد از برگشتن به خانه حتما 5 تا 10 دقیقه دوش آب ولرم بگیرید. به این ترتیب بدنتان فرصت کافی برای استراحت و بازسازی خودش پیدا می کند. شیوه زندگی سالم هم باعث سلامت پوست شما می شود. اگر در طول روز به اندازه کافی آب مصرف نکنید، پوست برای این که بتواند کم آبی خود را جبران کند، 2 برابر کار می کند و در نتیجه چربی بیشتری تولید می کند. بنابراین هر روز حداقل 8 لیوان آب بنوشید و از خوردن غذاهای پرچرب خودداری کنید.
از کرم های ضدآفتاب و کرم پودر مخصوص استفاده کنید
می توانید از کرم های ضدآفتاب بدون چربی استفاده کنید. استفاده از صابون هفته ای 2 بار کافی است و بهتر است بیشتر از شوینده های غیرصابونی مثل ژل ها و فوم ها یا تونرها استفاده کنید. استفاده از مواد آرایشی مثل پودرها برخلاف تصور نه تنها خوب نیست، بلکه می تواند منجر به بروز آکنه و بازشدن منافذ پوست شود. هنگام خرید کرم های پودری دقت کنید و انواع غیرچرب را بخرید. برای پاک کردن منافذ از وسیله مخصوصی که در فروشگاه های پزشکی قابل خرید است استفاده کنید و طرز کار آن را از پزشک خود جویا شوید. در صورت بروز آکنه حتما به پزشک مراجعه کنید.معمولا افرادی که پوست چرب تری دارند و پوست آنها کمتر شکننده است، دیرتر دچار پیری پوست می شوند.ژنتیک و ارث در نوع پوست بسیار موثر است. معمولا جنس پوست بسیار به ژنتیک فرد بستگی دارد، مخصوصا فردی که پوست چربی دارد حتما در خانواده اش افراد دیگری هم هستند که پوستشان چرب است. عامل دیگری که در چربی پوست تاثیر دارد، هورمون ها است، مثلا نوجوان ها پس از اینکه به سن بلوغ می رسند، اگر پوست چربی هم داشته باشند، جوش های بیشتری می زنند. البته لازم به ذکر است پوست های چرب رطوبت بیشتری را هم در خودشان نگه می دارند. خیلی از افرادی که پوست چربی دارند فکر می کنند شست و شوی زیاد می تواند از چربی پوستشان بکاهند اما این درست نیست چون زیاده روی در این کار باعث تشدید چربی پوست خواهدشد.
تاثیر رژیم غذایی روی پوست
نحوه غذا خوردن چقدر در افزایش چربی پوست  تاثیر دارد. افرادی که پوست چربی دارند، بهتر است از مکمل ویتامین B کمپلکس، ویتامین A، ویتامین C، روی و ویتامین E استفاده کنند. همچنین این افراد می توانند مولتی ویتامین مصرف کنند. آنها می توانند مصرف پروتیین را افزایش دهند، ولی باید مصرف مواد شیرین، نمک و مایعات را کاهش دهند. منابع غنی پروتیین عبارتند از تخم مرغ، لبنیات، گوشت ها و حبوبات. افرادی که پوستشان چرب است باید سبزیجات سبزرنگ و میوه های تازه را زیاد مصرف کنند. حتی کمبود ناچیز ویتامین B2 می تواند باعث چربی پوست شود. مخمر (مثل B5 و B2 هستند. سایر منابع خوب ویتامین B2 عبارتند از نان و غلات سبوس دار، حبوبات و آجیل، شیر، ماست و تخم مرغ، غذاهای چرب، سرخ شده و پرادویه را مصرف نکنند به افرادی که پوست چربی دارند توصیه می کنم چربی گوشت و روغن نباتی جامد استفاده نکنند و روغن خیلی کمی در غذاهایشان بریزند. نوشابه های گازدار، انواع شیرینی، شکلات و تنقلاب هم مصرف نکنند. اگر این موارد را رعایت کنند، پوست بهتری خواهدداشت. هنگامی که در معرض نور خورشید قرار می گیرید، بهتر است مراقبت باشید. اگرچه به نظر می رسد نور آفتاب پوست را خشک می کند، ولی گرمای زیاد، چربی پوست را افزایش می دهد. ورزش با ایجاد تعریق، باعث پاکسازی منافذ پوستی می شود. ورزش منظم روزانه، مقدار ترشح چربی صورت را کاهش می دهد. همچنین باعث ایجاد بهتر جریان خون در بدن می شود. در مجموع می توان گفت ورزش منظم برای حفظ سلامت پوست مفید است زیرا علاوه بر افزایش جریان خون باعث تغذیه پوست و پاکسازی آن از مواد زائد و مضر می شود. کشیدن سیگار باعث بزرگ شدن منافذ پوستی می شود (سوراخ های پوست درشت می شوند) و در کل به سلامت پوست آسیب می رساند. ماساژ مرتب پوست، جریان خون را بهبود می بخشد و پوست را جوان می کند و کمبود خواب قطعا پوست را خسته تر و غیرمطلوب تر می کند بنابراین بهتر است با خواب مناسب پوستتان را تقویت کنید زیرا سلول های پوستی در حالت استراحت و خواب به نحو مطلوبی ترمیم می شوند.